Tu ai intrat sau ești în maelstrom?

//Tu ai intrat sau ești în maelstrom?

Tu ai intrat sau ești în maelstrom?

Maelstrom este un vârtej marin, extrem de periculos, care apare în apele reci ale Oceanului Atlantic. Cu o mișcare spiralată, tip tirbuson, el trage nave grele la fund. Forțele centripete, extrem de puternice, și sensul unic al vectorilor de forță, determină navele să nu reușească a mai scăpa, căci singura tehnică de conducere care funcționează este avansarea cu viteză maximă în sensul curentului, urmată de o încercare de evadare angulară, însă situațiile în care o navă a reușit să scape de blestemul maelstrom-ului sunt deosebit de rare.

Efectul de maelstrom îl regăsim, în viața personală, în foarte multe cazuri, vizând sfera financiară și cea socială. Persoanele care cad victime ale acestui efect de maelstrom sunt acele persoane care din dorința de „a se face plăcute”, de a intra în colectivitate sau ”în rândul oamenilor” își achiziționează, ca și ceilalți, haine scumpe, mașini scumpe și, de asemenea, case, din ce în ce, mai mari. Efectul maelstrom se referă la consecvența în competiție sau „în a ține pasul” cu ceilalți prin achiziții ne-necesare pentru persoana în cauză.

Persoanele care, din dorința de a fi alături de alte persoane, merg în vacanțe etravagante, dar pe care ele nu și le permit, intră într-un efect de maelstrom, căci ele, pentru a merge în vacanță își iau un credit de nevoi personale. Se distrează în vacanța de o saptămână, se simt bine în compania celorlalți, apoi se întorc acasă și muncesc de la un an până la trei sau cinci ani, pentru acele momente de plăcere.

Colectivitatea sau grupul social reprezintă un factor determinant în ceea ce privește intrarea în maelstrom. Dacă în firma în care lucrezi, pentru a avea o imagine bună este necesar să porți costume ”de calitate” (de multe ori, pentru cele mai multe persoane de calitate înseamnă scumpe, ci nu a fi confecționate dintr-un material bun) și, mai ales dacă ești femeie (căci partea estetică este mult mai predominantă la femeie decât la bărbați), îți cumperi un costum de 600 de lei, luna aceasta. Luna următoare, văzând că o colegă și-a luat un costum mai bun, în valoare de 800 de lei, tu îți vei cumpăra unul de 1.000 de lei; și tot așa. Ți se pare cunoscută această situație? Tu sau altcineva se comportă astfel?

Bărbaților li se întâmplă același lucru cu mașinile. Bărbații, între ei, vorbesc despre ce mașini conduc, câți cai putere au, ce motor și cilidru are mașina fiecăruia, și, bineînțeles, se laudă și cu costul mașinii. Cum o mașină, cumpărată o dată, nu rămâne singura mașină; bărbații se întrec în a își cumpăra o mașină mult mai bună decât cea anterioară și, evident, decât celălalt coleg, prieten, rudă, cunoștință. De asemenea, mașina mai bună, însemnând și mai scumpă (de preferat ultimul model).

În cazul familiilor găsim dorința de a se întrece cu vecinii, prin cumpararea unei case mai mari, mai frumoase, care, din păcate, pentru bugetul lor sunt și mai scumpe, iar costul se resimte în ratele mai mari plătite la un credit imobiliar.

Acest efect se răsfrânge și asupra copiilor, adolescenților care se laudă la școală cu ultimul model de telefon. Dacă mama și tata se întrec cu colegii în costume și mașini, iar acasă, cu vecinii, în ceea ce privește casa, de ce, nu, și copilul, la școală sau în grupul de prieteni, să nu răsfrângă efectul de maelstrom, din cadrul familiei?! De ce adulții să nu plătească credite și pentru ultimul model de telefon smart al copilului lor?!

De ce am pomenit de rate mai mari și, implicit, de credit, în ceea ce privește efectul de maelstrom?

Pentru că, așa cum, fenomenul natural: maelstromul prezintă forțe centripede extrem de puternice, astfel, forțele dorinței de integrare socială și consecvența în achiziționarea celui mai nou model, modelului revizuit și îmbunătățit de… determină cumpărarea acelor lucruri ne-necesare, dar scumpe, pe care bugetul, de cele mai multe ori, nu le poate suporta. ”Ajutați” și de mass-media și de reclame, în acțiunea de achiziționare, se ajunge la un cost mult mai mare decât bugetul personal. În continuare, mânați, din subconștient, de toate aceste semnale, cumpărarea lucrurilor se realizează pe credit, pe baza banilor luați cu împrumut și cu dobândă.

Aceste lucruri nu sunt neapărat ne-cesare, căci sunt necesare dorinței de a fi în pas cu tendințele, cu trend-ul pe care l-au creat alții, iar dacă bugetul (limitat) nu ajută în acest sens, el nu  va sta în calea satisfacerii cheltuielilor, mai ales când, la tot pasul, există reclame cu oferirea unei sume de bani fără garanții sau adeverință de salariu, ci numai cu buletinul. Intrând într-un astfel de angrenaj, datorat și simplificării procesului de împrumut și a tendințelor într-o continuă schimbare, creditul accesibil, devine „prieten” și, de-a lungul timpului, toți acești ”prieteni” se adună și fac o gașcă de care, la un anumit moment dat, omul nu mai poate scăpa. Deși nu îi mai vrea tovarăși de drum, pentru că îi îngreunează drumul vieții, omul nu, cu ușurință, se poate descotorosi de ei, iar aceștia îl duc, de foarte multe ori, în străfundul vârtejului.

De aceea, te-am întrebat, în titlu, dacă tocmai ai intrat în acest efect. Acum este momentul să conștientizezi și să ieși cât mai este timp de întoarcere (o întoarcere bruscă, așa cum făceau și navele odate intrate în acest fenomen de vârtej) și să pui stop cheltuililor care nu sunt necesare, iar dacă te aflii, de ceva timp, în acest vârtej, ar fi momentul să reduci din aceste cheltuili și, ușor – ușor, să revii ”la cârmă”, pentru că bugetul tău și tu, în viitor, să nu mai suferiți, căci, la un moment dat, atunci când ești pierdut, iar nava ta începe să se scufunde, manevrele vor fi foarte greu de făcut și, poate, în zadar.

Iar dacă nu te aflii nici pe departe față de un astfel de vârtej, atunci: ”Cu toate pânzele sus, înaintează!

  Succes în conștientizarea banilor!

P.S.: Cu drag, te aștept să îmi fii alături, în continuare, în călătoria mea în lumea finanțelor și a pshihologiei!

Dacă ți-a plăcut articolul, spune-le și altora! Share Facebook si Linkedin.

 

By | 2017-05-18T14:16:38+00:00 May 18th, 2017|Financiar|2 Comments

About the Author:

2 Comments

  1. gandurile dintre pagini June 28, 2017 at 12:57 pm - Reply

    Interesant articol! Într-adevăr multe persoane încearcă să trăiască o viață care nu și-o permit cu adevărat.

  2. Oana D. June 29, 2017 at 1:09 pm - Reply

    Este foarte adevarat si interesant, pentru mine, de constatat la ceilalti acest efect. In mod natural nu am fost interesata niciodata sa ma aflu in competitie cu cineva. Desi in familie am avut exemple, dar nu pregnante. Taica-meu se lua la intrecere cu un var de fiecare Craciun, care are bradul mai frumos impodobit si cu podoabe mai rare si/sau scumpe. Iar mie mi se parea penibila discutia lor – amuzanta, de altfel – presarata cu jigniri de care mie imi era jena si care pe ei nu-i atingea, probabil considerau acele intepaturi niste glume, nu stiu. Acest sentiment de penibil, impreuna cu educatia financiara din casa (sa NU faci NICIODATA un credit bancar, indiferent pentru ce ti-ar trebui) m-a format in a-mi permite tot ce vreau doar prin fortele proprii si a nu ravni la ceva ce are altul. Insa din pacate, ceilalti se devoreaza intre ei pentru masini luxoase, case supradimensionate, haine de firma si alte lucruri inutile, care doar iti scot banii din buzunar in loc sa te lase sa traiesti linistit.

Leave A Comment

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial