De ce au pierdut oamenii banii cu FNI?

//De ce au pierdut oamenii banii cu FNI?

De ce au pierdut oamenii banii cu FNI?

Haideți să vedem ce înseamnă și ce a fost FNI (pentru fericiții care nu știu și care nu au pierdut bani cu FNI) și apoi discutăm un aspect psihologic care a determinat câteva sute de mii de oameni să își piardă banii economisiți cu trudă.

FNI reprezintă abrevierea de la Fondul Național de Investiții ce colecta și administra fonduri mutuale din dorința oamenilor de a obține o dobândă mai mare la banii economisiți decât o primeau atunci și cât putea oferi piața. Cu alte cuvinte, un administrator (nu dau numele) care deținea o sumă mare de bani s-a oferit să înființeze acest fond colector, pentru a colecta banii oamenilor cu scopul de a îi investi și a produce și mai mult profit. Oamenii necunoscând cum să își investească banii economisiți, au oferit fondului coletor (FNI) banii lor, cu scopul de a se îmbogăți.

Bun! Totul bine și frumos până aici. Am explicat, pe scurt, ceea ce reprezenta FNI. Dar scopul articolului este să aflăm de ce era foarte previzibil ca toți oamenii să își piardă banii și de ce peste trei sute de mii de oameni și-au pierdut, în cele din urmă, banii.

Vă mai amintiți articolul cu ancora? Dacă nu, pentru un plus de înțelegere a conceptului, puteți să cititi aici: http://psihologiabanilor.ro/care-este-ancora-ta/. Ancora în cazul de față îl reprezintă FMI. Știți ce este FMI? Haideți, pe scurt, să explic ce este FMI și să conchidem, împreună, existența acestei ancore.

FMI reprezintă abrevierea de la Fondul Monetar Internațional, organizație internațională, înființată în 1944, prin Tratatul de la Bretton Woods în care sunt prezente 188 de state membre și al cărui scop principal îl reprezintă promovarea unei economii sănătoase și anume: cooperarea monetară internațională și secundar garantarea stabilității financiare mondiale, facilitarea comerțului internațional, contribuția la un nivel înalt de ocupare a forței de muncă și combaterea sărăciei.

Ați găsit silitudini între cele două?

Strategia de marketing a FNI-ului a fost o ancora. Uite cum a fost folosită: FNI a creat în mintea omului garantul stabilității printr-o asimilare a denumirii. FMI constituie și acum o instituție de siguranță, de încredere. Ce este diferit? N. O simplă literă. Aceasta a determinat oamenii să investească în ceva ce efectiv nu era posibil: îmbogățirea în scurt timp. O regulă de aur a economiei spune că dacă ai puțini bani, aștepți mai mult timp pentru a avea o sumă mare de bani, căci banii și timpul sunt două resurse aflate în interdependență.

Ce făcea FNI? Promitea bani fără a respecta această lege de aur în economie. E ca și cum ai pune apă la congelator și aștepți să fiarbă. Și mulți oameni au așteptat să fiarbă. Sau analogia inversă: pui apa la fiert și aștepți să înghețe. Și, astfel, mulți oameni s-au fript.

Litera N a creat această încredere. Ancora creată vine pe fundalul contextualizării după cum bine, cred, că ați realizat. Creierul uman atunci când citește un cuvânt, el supune atenției prima și ultima literă din cuvânt și citește cuvântul, deși între cele două extreme pot exista litere inversate, scrise greșit. ̓“Srpe exelmpu, nu cnteoază în ce odrine arap leiterle”, creierul nostru este capabil să citească corect toate cuvintele, deși concentrându-ne atenția asupra tuturor literelor din cadrul cuvintelor identificăm că ele nu sunt scrise în aliniamentul corect. La fel se întâmplă și în cazul cifrelelor apărute în cadrul cuvintelor. “M1N73A N0ASTRĂ P0A73 C171 S1 AC3S73 CUV1N73”, fără a ne da bătăi de cap (studiu condus de Marta Kutas director al Centrului pentru Studiul Limbajului al Universității din California, San Diego).

Cea mai mare ”escrocherie” a avut un raționament foarte bun. Din lipsa de informare asupra pieței financiare, asupra produselor de investiții, dar și a regulilor psihologiei, oamenii au mers, din dorința de a câștiga, pe o schemă piramidală, așa cum este cunoscută publicului larg, FNI –ul și au pierdut, pentru unii, ”agoniseala de o viață”, totul datorându-se unei cercetări asupra psihologiei umane, căci, dupa cum ați putut observa, totul a fost o foarte bună făurire a conceptelor psihologice. Iar dacă oamenii nu încep să învețe despre sistemul financiar, cum functionează el, dacă nu încep să dobândească educația financiară și nu încep să fie deschiși, să priceapă cum funcționează psihicul uman și să conștientizeze ceea ce îi determină să îtreprindă acțiunile pe care le fac și să ia deciziile de zi cu zi, atunci astfel de ”scheme piramidale” vor mai exista și vor avea acest efect, dacă nu există deschiderea spre a învăța. Căci, există și reversul medaliei: exista în piață produse de investiții foarte bune, iar oamenii, datorită unui astfel de exemplu: FNI, nu își mai investesc banii și ajung la pensie să își drămuiască fiecare ”leuț” în parte economisiți de-a lungul vieții, ca să poată să se întrețină în luna aceea: să își ia și medicamente și să și mănânce. Lucrurile acestea nu se vor întampla dacă oamenii nu își ascultă mintea, inima, nu sunt conștienți de vocile lor și nu iau o decizie pentru binele lor: educația financiară.

Vă doresc spor în educația financiară a voastră și a celor din jurul vostru și succes în conștientizarea banilor (resursa cea mai de preț în viața unui om)!

 

Sursa imagine//agora.md/stiri

By | 2018-01-09T18:14:26+00:00 January 9th, 2018|Financiar|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial